Strategietoets

“Volgt iedereen de uitgezette koers? Is dit anno nu de beste richting? Meten is weten!”  

Lange termijn doelen, 3-5 jaar vooruit, zijn een onontbeerlijke richtlijn. Dit draagt bij dragen bij aan eenduidigheid, motivatie en betrokkenheid!
 
Iedere markt en sector verandert in hoog tempo, onder meer aangedreven door A.I. Concurrentie kan uit het niets opkomen en korte metten maken met een verdienmodel wat jarenlang succesvolle was. Dit risico moet je als ondernemer voor zijn!

Ook intern kan er reden zijn om strategisch bij te sturen. Operationeel zijn er ook korte termijn doelen en afdelingsmanagers gieten beleid in een jaarplan. Tussentijds weten in hoeverre de praktijk nog aansluit op de strategie voorkomt discrepantie en vergroot haalbaarheid.

Ik doe concreet en afgebakend onderzoek naar de effectiviteit van de strategie in de praktijk. De wens voor intern, extern, of beide onderzoeken, zo ook de organisatiegrootte, bepalen de omvang van het onderzoek. De tijdsinvestering van de organisatie blijft beperkt!

Het resultaat is uniek, verhelderend perspectief op de strategie. Strategische kansen en risico’s kunnen worden herleid. Zo ook de best passende leiderschapsstijl.
 

Deze aanpak is snel & effectief!

  1. Diepte-interviews met management over doelen en beleid. 
  2. Marktonderzoek naar trends, ontwikkelingen en de concurrentie (alleen bij extern onderzoek)
  3. Adviesrapport: plot de organisatie in diverse strategische modellen; 
  4. Evaluatie van uitkomsten met de Directie, statistische methodes om keuzes te maken; 
  5. Adviesrapport met onderzoeksresultaat, conclusies, aanbevelingen en plan van aanpak.
  6. Evaluatie van aanbevelingen en afstemming implementatie.